Zasady BHP na pracowni komputerowej
1. Studenci mogą korzystać z pracowni komputerowej jedynie pod opieką nauczyciela prowadzącego zajęcia.
2. W pracowni komputerowej studenci są zobowiązani bezwzględnie stosować zasady BHP w odniesieniu do urządzeń elektrycznych.
3. Pracownia komputerowa jest miejscem, w którym należy zachowywać się kulturalnie i cicho, nie wolno huśtać się na krzesłach, biegać, popychać. Nie wolno stwarzać sytuacji niebezpiecznych dla siebie oraz innych. Studenci powinni stosować się do poleceń nauczyciela prowadzącego zajęcia.
4. W pracowni komputerowej nie wolno niczego jeść ani pić. Należy mieć zawsze czyste i odtłuszczone ręce. Nie wolno dotykać ekranu monitora.
5. Niedozwolone jest dokonywanie przez studentów jakichkolwiek napraw, zmian konfiguracyjnych systemu, samodzielnej zmieniany ustawień konfiguracyjnych sieci, samowolne manipulowanie sprzętem (przełączania i odłączania klawiatur, monitorów, myszy, rozkręcania jednostek centralnych itp.). Studenci nie dotykają żadnych części komputerów poza włącznikami, klawiaturą i myszą. Zwłaszcza nie ingerują w podłączenia przewodów w tylnej części. W szczególności zabronione jest przekładanie jakichkolwiek elementów pomiędzy stanowiskami.
6. Studenci korzystający z pracowni nie mogą instalować żadnego oprogramowania oraz nie pobierają żadnych danych z Internetu bez wyraźnego polecenia nauczyciela prowadzącego zajęcia, nawet jeśli oprogramowanie oraz dane są legalne w świetle prawa.
7. Usuwanie istniejących na dyskach twardych plików jest niedozwolone.
8. Nie wolno tworzyć oraz eksperymentować z programami wirusowymi, niszczącymi zasoby programowe i sprzętowe.
9. Wykorzystywanie sprzętu komputerowego pracowni do gier komputerowych jest niedozwolone.
10.Z Internetu można korzystać jedynie do celów dydaktycznych. Zabrania się korzystania z aplikacji P2P (Kazaa, iMesh, Direct Connect, Overnet, itp.) oraz innych programów służących do pobierania plików z internetu. Nie wolno skanować portów oraz prowadzić innej działalności mogącej sygnalizować próby włamań do systemów.
11.Przed przystąpieniem do pracy, studenci zobowiązani są sprawdzić sprawność sprzętu, na którym zamierzają pracować. O zauważonych usterkach należy bezzwłocznie poinformować nauczyciela prowadzącego zajęcia lub administratora sieci. Uruchamianie i praca przy zdjętej obudowie jednostki centralnej może być przyczyną porażenia prądem elektrycznym.
12.Każdy student powinien dostosować stanowisko pracy do swoich potrzeb (wyregulować krzesło i nachylenie monitora).
13.W razie wypadku (np. porażenia prądem), natychmiast wyłączyć urządzenie stanowiące zagrożenie, powiadomić nauczyciela prowadzącego zajęcia oraz udzielić pomocy przedlekarskiej poszkodowanemu.
14.W przypadku zauważenia iskrzenia, wydobywającego się z komputera dymu, wyczucia swądu tlącej się izolacji lub spostrzeżenia innych objawów mogących spowodować pożar, należy natychmiast wyłączyć zasilanie główne i powiadomić o tym fakcie nauczyciela prowadzącego zajęcia. Ponadto należy zgłaszać nauczycielowi najdrobniejsze uszkodzenia lub zdarzenia mogące zagrażać bezpieczeństwu.
15.Studenci włączają i wyłączają komputery wyłącznie na polecenie nauczyciela prowadzącego zajęcia. Rozpoczęcie zajęć nie jest jednoznaczne z koniecznością włączenia jakichkolwiek urządzeń.
16.Po zakończeniu pracy należy doprowadzić stanowisko do stanu wyjściowego. Należy zadbać o zachowanie swoich zbiorów, usunąć zbiory robocze, wylogować się i zamknąć system.
17.Studenci ponoszą odpowiedzialność finansową za szkody spowodowane niewłaściwym użytkowaniem sprzętu komputerowego.